Uczymy dzieci programować

W roku szkolnym 2019/2020 grupa najstarszych przedszkolaków – „Kotki” uczestniczy w IV edycji ogólnopolskiego programu UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ.

Program ten  ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas cotygodniowych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwala na lepsze nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. Wprowadzenie nauki programowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.

Zajęcia rozpoczęły się w październiku. Był to cykl zajęć prowadzonych codziennie w dniach od 7 do 17 października w ramach CODE WEEK, czyli Europejskiego Tygodnia Kodowania. CodeWeek to wydarzenie od lat wspierane jest przez Ministerstwo Cyfryzacji. To społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa „ścigają się” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Włączyliśmy się w akcję organizowaną na terenie całej Europy, dedykowaną wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. Nasze zajęcia przeprowadzone w ramach Tygodnia Kodowania są zgłoszonym wydarzeniem, które znalazło się na mapie i  zostało wliczone do europejskiego rankingu.

Od listopada zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu, trwają ok. 30 – 45 min.

Dziecko uczestnicząc w zabawach i zadaniach stawianych podczas zajęć:

  • tworzy logiczne instrukcje dotyczące codziennych czynności
  • układa kod z wykorzystaniem symboli
  • posługuje się pojęciami: w prawo, w lewo, do góry, w dół.
  • odszukuje na macie pole określone za pomocą dwóch współrzędnych
  • tworzy i kontynuuje rytmy
  • dostrzega symetrię
  • wykorzystuje programowanie do sterowania robotem lub istotą na ekranie komputera lub w świecie fizycznym poza komputerem
  • uczy się przesuwać oraz obracać obiekty na scenie/ekranie
  • uczy się konstruować proste skrypty
  • potrafi zaprojektować prostą grę
  • wzbogaca słownictwo
  • ćwiczy pamięć, koncentrację, spostrzeganie
  • klasyfikuje obiekty
  • rozumie stałe następstwo czasu, posługuje się nazwami pór roku, miesięcy, dni tygodnia, określeniami: wczoraj, jutro, dziś.
  • układa według podanego klucza
  • przewiduje skutki czynności manipulacyjnych
  • zna zasady gry sudoku
  • ćwiczy liczenie
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
  • porównuje liczbę elementów
  • wykonuje działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie
  • ćwiczy orientację przestrzenną
  • ćwiczy analizę i syntezę literową
  • uczy się cierpliwości, logiki i strategii działania
  • zgodnie współpracuje w grupie, parach, zespole

Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w formie zajęć:

  1. Offline (bez użycia komputera): zajęcia z wykorzystaniem mat do kodowania (mata 10X10, oraz mata do sudoku), krążków ruchu, zestawów obrazków tematycznych, kolorowych kubeczków, kart pracy.
  2. Online. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej -  wirtualna mata do kodowania, wirtualne puzzle do Ozobota, kurs 1 na platformie edukacyjnej code.org, zajęcia z wykorzystaniem tabletu: aplikacja Scratch junior, sterowanie robotem Dash i Dot.
  3. Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot, Dash i Dot.
  4. Zajęcia z wykorzystaniem gier z elementami programowania dla dzieci: Cody Roby oraz Scottie Go.