SPRAWNOŚĆ MANUALNA DZIECI

 

Sprawność manualna i graficzna dzieci z jednego rocznika jest bardzo różna. Niektóre dzieci  bez specjalnego wysiłku uczą się rysunku, odwzorowywania, a później pisania. Są jednak i takie, których ruchy są nieskoordynowane, ręce mało sprawne,

a wykonanie czynności graficznej (prostej) staje się dużym wyzwaniem urastającym nawet do rangi problemu. Również prace plastyczne tych dzieci, pomimo największego wysiłku z ich strony - są niedokładne, niestarannie wykonane, często zabrudzone i zazwyczaj wypadają na niekorzyść w porównaniu z pracami swoich rówieśników. Zdarza się również, że prace są ubogie w treść, często jednobarwne ,oceniane jako smutne.Pamiętać jednak należy, że każde z tych dzieci włożyło duży wysiłek w wykonanie swojej pracy, taki na miarę swoich indywidualnych możliwości.

Nie oceniajmy prac w kategoriach zła – dobra. Taka ocena budzi żal, niechęć, a nawet bunt, pogłębia trudności dziecka. Dziecko wtedy nie tyle nie może, nie umie, a coraz częściej nie chce wykonywać prac graficznych.

Dziecko o niższych umiejętnościach manualnych włoży dwa razy więcej pracy i poświęci więcej czasu niż dziecko, któremu prace plastyczne nie sprawiają kłopotu.

 

Musimy zdać sobie sprawę, że z dzieckiem o obniżonej sprawności manualnej i graficznej trzeba pracować nie tyle więcej, ile inaczej (częściej, w krótszym czasie i bardzo systematycznie).

Trzeba dobierać odpowiednie ćwiczenia uwzględniające rodzaj zaburzenia oraz stopniować trudności tak, by dziecko widziało efekty swojej pracy i uwierzyło, że może wykonać powierzone mu zadania.

 

 

I. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE CAŁĄ RĘKĘ

 

Proponowane ćwiczenia:

 

Rysowanie w powietrzu, gumką na ławce, palcem na stole, na piasku, potem farbą, kredką:
- linii prostych poziomych (od strony lewej do prawej) i pionowych (z góry od dołu)
- kół i spirali, najpierw dużych, stopniowo coraz mniejszych ze zwróceniem uwagi na płynność ruchów, koła powinny być rysowane w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
- linii falistych, łuków otwartych u góry i u dołu, elementów literopodobnych
- prostych figur geometrycznych - trójkątów, kwadratów
- znanych figur.

 

Wykonywanie wszystkich podanych w punkcie pierwszym ćwiczeń w takt dobrze dobranej melodii oraz kreślenie na papierze wzorów podanych  wcześniej.

 

Malowanie grubym pędzlem przy użyciu farb lub pasteli najlepiej na pociętym papierze pakowym:
- zamalowywanie dużych płaszczyzn w pasy podłużne lub poprzeczne, jedno lub wielobarwne
- malowanie dużych, stopniowo coraz mniejszych kół położonych obok siebie
- malowanie farbami barwnych plam dowolnej wielkości
- malowanie form okrągłych i falistych oraz spirali
- próby malowania szlaczków z poznanych elementów
- malowanie rysunków według wzoru.

 


II. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE DŁOŃ I PALCE

 

Proponowane ćwiczenia:

 

Stukanie czubkami palców, na przemian różnymi palcami jednej lub obu rąk, przepychanie przedmiotów po stole, chwytanie drobnych zabawek i przekładanie w inne miejsce (np. do koszyka).

 

Malowanie suchym palcem na papierze zamalowanym farbą.

 

Lepienie z plasteliny i masy solnej

- wałkowanie cienkich wałków i komponowanie różnych kształtów
- lepienie rozmaitych form.

 

Modelowanie w glinie:

- wyciskanie w kulce wgłębienia np. miseczka
- wyciskanie płaskorzeźb i reliefów
- lepienie ludzików, zwierzątek itp.

 

Wykonywanie wydzieranek i naklejanek z papieru:

- oddzieranie pasków i tworzenie prostych kompozycji
- tworzenie mozaiki
- wydzieranie początkowo narysowanych, później bez rysowania na papierze.

 

Cięcie papieru:

- wycinanie po linii prostej, falującej i złamanej
- wycinanie dużych i małych kół
- wycinanie figur geometrycznych, rysunków konturowych.

 

Wykonywanie prac z różnych materiałów:

- układanie z patyczków domków i płotków, z wzorem i bez
- nawlekanie na nitki koralików, owoców jarzębiny itp. rzeczy
- haftowanie na tekturkach z otworami
- układanie kompozycji z figur geometrycznych, nakrętek, patyczków.

 

Zwijanie papieru, skręcanie kulek z krepiny.

 

Przewlekanie i nawlekanie koralików.

 

Zabawy klockami od dużych do bardziej precyzyjnych, mniejszych.

 


III. ĆWICZENIA GRAFICZNE

 

Proponowane ćwiczenia:

 

Kreślenie elementów literopodobnych:
- rysowanie ruchem ciągłym dowolnych kół
- rysowanie elementów liter opartych na łuku, laski, półkola, ósemki
- obrysowywanie figur geometrycznych - trójkątów, kół, itp.

 

Malowanie kredkami konturowych rysunków:
- zakreskowywanie
- zarysowanie płaszczyzn.

 

Przerysowywanie obrazków przy pomocy kalki technicznej.

 

Kolorowanie obrazków z książeczek do malowania.

 

Kopiowanie rysunków.

 

Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter na papierze z narysowanymi dwoma poziomymi liniami w odstępach jeden centymetr.

 

Rysowanie pisakami sucho ścieralnymi po folii, na tablicy.

 

Rysowanie kredą na asfalcie, na ciemnych kartkach.

 


IV. ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE DZIECKO DO PISANIA W ZESZYCIE

 

Proponowane ćwiczenia:

 

Rozpoznawanie linii w zeszycie:
- przeciąganie grubych linii kolorową kredką
- zamalowywanie miejsc między liniami
- wklejanie pasków kolorowego papieru między grubymi liniami
- naklejanie szlaczków z figur geometrycznych
- wycinanie i wklejanie w liniach poznanych liter i sylab.

 

Rozpoznawanie kratek w zeszycie:
- zaznaczanie konturów dużych kratek (4 małe)
- zamalowywanie dużych kratek
- rysowanie konturów różnych figur w oparciu o kratki.

 

Rysowanie szlaczków z zachowaniem kierunku od lewej do prawej strony:
- z elementów liter w zeszycie liniowym dla klasy I
- z figur geometrycznych w zeszycie kratkowanym
- przez łączenie ze sobą kilku elementów liter.

 

Wodzenie palcami po wzorach.

 

Wycinanie, cięcie i przedzieranie po liniach prostych łamanych itp.

 

 
Wszystkim dzieciom przyda się pomoc i zaangażowanie Rodziców, nawet  tym, które nie mają trudności, ani oporów w wykonywaniu prac.
Celem tych wszystkich ćwiczeń jest wyrabianie płynności i precyzji ruchów ręki ustawionej tak jak do pisania oraz oczywiście usprawnianie obu  rąk.Pracując z dzieckiem pamiętajmy, aby chwalić nawet małe osiągnięcia i jednocześnie zachęcać do dokładnego i estetycznego wykonywania prac.Dodatkowym atutem w zachęcaniu dzieci do podejmowania ćwiczeń jest stosowanie różnych ciekawych, kolorowych przyborów i elementów plastycznych.

 

Podczas ćwiczeń zwracamy uwagę, by dziecko:

 

 - zajmowało prawidłową postawę siedzącą

 - miało kartkę odpowiednio oświetloną

 - prawidłowo trzymało ołówek (przybory) i właściwie układało kartkę (nie manipulowało nią).

 

Uwaga: bardzo dobrymi ćwiczeniami usprawniającymi sprawność dłoni są czynności samoobsługowe i porządkowe. Wspólne sprzątanie w domu, ścieranie kurzu, zamiatanie, gotowanie (lepienie pierogów, pieczenie ciasteczek), porządkowanie klocków, ubieranie lalek i siebie. Zabawy te i czynności wyrabiają koordynację oka i ręki, ćwiczą chwyty dziecka, a przy okazji dziecko rozróżnia kształty, wielkości i kolory.

Pamiętajmy że wraz z rozwojem manualnym idzie w parze rozwój ruchowy dziecka.

Ważne jest by z dzieckiem spacerować, biegać, rzucać (szyszkami, kamyczkami), grać w piłkę, bawić się w piasku, by pozwolić dziecku pokonywać przeszkody.


Ważne:

- Ćwiczenia manualne zaczynamy nawet z bardzo małymi dziećmi.

- Oswojenie z kredką, plasteliną, farbą  można zacząć już po 1 roku życia dziecka.

- Dziecko idące do przedszkola powinno wiedzieć i znać zasady posługiwania się materiałami plastycznymi.

 

Tagi