Z początkiem marca w naszej szkole odbyły warsztaty dla uczniów dotyczące relacji międzyludzkich. Uczniowie zastanawiali się co zrobić, żeby poprawić relacje nauczyciel – uczeń, dziecko – rodzina czy koledzy np. w miejscu zamieszkania. Warsztaty te zostały przeprowadzone w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń.
Dyskutowano na temat zmian jakie zachodzą w życiu człowieka i ich konsekwencji. Uczniowie dokonali bardzo wielu trafnych spostrzeżeń. W swoich komentarzach podkreślali konieczność poszanowania drugiej osoby, życzliwość, sprawiedliwość, empatię, jak również wsparcie i zainteresowanie. Zwrócono również uwagę na brak czasu i ciągły pośpiech, co stanowi ogromną barierę w codziennych relacjach oraz na brak tolerancji w stosunku do inności.
Nauczyciele przygotowali dla uczniów krótki wykład dotyczący komunikacji werbalne i niewerbalnej. Zastanawiano się nad gestami, mimiką twarzy, tonem głosu, postawą ciała czy choćby kierunkiem patrzenia. Zauważono, że często trudno jest odgadnąć czyjeś emocje i postawy. W przeciwieństwie do Pinokia, bohatera książki Carla Collodiego, ocenienie prawdomówności rozmówcy nie jest takim prostym zadaniemJ
Po krótkim wykładzie uczniowie zostali zaproszeni do dwukrotnego obejrzenia dwuminutowego fragmentu lubianego przez dzieci serialu Hannah Montana. Za pierwszym razem zadaniem dzieci było odnalezienie elementów komunikacji niewerbalnej przy wyłączonym dźwięku. Uczniowie zastanawiali się jakie emocje bohaterowie serialu chcą przekazać. Za drugim razem uczniowie obejrzeli ten sam fragment, ale już z dźwiękiem, żeby upewnić się czy prawidłowo odczytali intencje aktorów.
Zadaniem uczniów było również wylosowanie piłeczki, na której wyrysowana była określona mina. Uczniowie mieli pokazać za pomocą elementów komunikacji niewerbalnej pozostałym osobom co wylosowali, a reszta osób miała odgadnąć daną emocję.
Uczniowie klas I-III zostali zaproszeni do udziału w konkursie plastycznym o temacie: co powinno zmienić się w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, aby poprawić relacje międzyludzkie. Z kolei uczniów klas starszych IV-VI zachęcono do przygotowania prezentacji multimedialnej w programie Power Point. Uczniowie klasy VI pokusili się również o nagranie krótkiego filmu, który również został dołączony do prac konkursowych.
Wszyscy uczniowie, którzy wykonali prace na konkurs zostali obdarowani dyplomem uznania oraz nagrodą książkową. Są to:
Martyna Dzióbek, Patrycja Gensieniec, Nicola Rydzoń, Daria Bałos, Michał Barcik, Agnieszka Iskierka, Aleksandra Iskierka, Eliza Hałatek, Weronika Wikłacz, Paulina Chowaniec, Klaudia Gensieniec, Patrycja Chachuła, Natalia Kędzierska, Julia Madeja, Dominika Żurek.