Na początku prowadzący zapoznał uczestników z rodzajem pracy, jaką sam wykonuje, a także pracą sądu i wymiaru sprawiedliwości. Wytłumaczył, jakich strojów urzędowych używają w czasie rozpraw sądowych radcowie prawni (pokazał dzieciom swoją togę) oraz inni pracownicy (sędziowie, prokuratorzy, obrońcy).
Następnie zapoznał uczniów z podstawowymi aktami prawnymi związanymi z ochroną dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej oraz dokumentami zawierającymi informujące na ten temat.
Są to m.in.:
Art. 23. Kodeksu cywilnego:
„Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.”
Art. 448. Kodeksu cywilnego: „W razie naruszenia dobra osobistego sąd może przyznać temu, czyje dobro osobiste zostało naruszone, odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub na jego żądanie zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez niego cel społeczny, niezależnie od innych środków potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia.”
Art. 217. § 1. Kodeksu karnego:„ Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego nietykalność cielesną, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 2. Jeżeli naruszenie nietykalności wywołało wyzywające zachowanie się pokrzywdzonego, albo jeżeli pokrzywdzony odpowiedział naruszeniem nietykalności, sąd może odstąpić od wymierzenia kary.”
Art. 141. Kodeksu do spraw wykroczeń:
„ Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1 500 złotych albo karze nagany.”
Aby przybliżyć zebranym wyżej przytoczone akty prawne, radca podał liczne przykłady zachowań uczniów , które związane były z naruszeniem dóbr osobistych człowieka, jego godności, nietykalności cielesnej i omówił konsekwencje, jakie ponieśli w związku z niewłaściwym zachowaniem.
Pouczył biorące w spotkaniu dzieci o konieczności przestrzegania zasad statutu szkoły oraz innych obowiązujących w placówce regulaminów i przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Przekazał im wiedzę na temat rodzajów przemocy (fizyczna, słowna, emocjonalna) i pokazał, do czego ona prowadzi, jak można pomóc ofiarom przemocy, jak zwalczać agresję, jak się bronić. Uświadomił zebranym, że bardzo często poszkodowany staje się agresorem i dlatego nie należy odpowiadać przemocą na przemoc.
Jednak każdy ma prawo do ochrony własnej godności i dóbr osobistych i jeśli dzieje mu się krzywda – w sytuacji zagrożenia – powinien wzywać pomocy do skutku.
Dużą uwagę zwrócił także na sposób wysławiania się uczniów, stosowania przez nich wulgaryzmów, przekleństw. Zachęcał do kulturalnego zachowania się zawsze i wszędzie.
Spotkanie zakończyło się zabawą, która miała na celu uświadomić uczniom, że szkoła jest miejscem, w którym istnieją ścisłe powiązania i zależności między ludźmi. Jeśli chcemy czuć się w niej dobrze i bezpiecznie, musimy sami przestrzegać prawa, stosować formy grzecznościowe i szanować drugiego człowieka. Zamiast wymagać od innych, zacznijmy od samych siebie!
Podsumowując spotkanie, pan Rafał podkreślił:
„Tak jak chcesz, aby ludzie tobie czynili, tak ty im czyń”.